Aftellen naar 2017

Meer
07 aug 2016 12:48 - 31 aug 2016 11:57 #27 door MuseumBot
MuseumBot heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Aftellen naar 2017
Rond 15 december is het weer tijd dat de 31ste op de weerkaarten verschijnt, zodra dit gebeurd wordt het voor heel veel liefhebbers spannend wat voor weer het gaat worden! Krijgen we regen? Blijft het droog? We hopen natuurlijk allemaal op droog weer met een gering windje. In dit topic zal ons gewaardeerde lid David (Meteoroloog van beroep) van alles over de weersomstandigheden plaatsen.

Dit forum deel is puur voor het weer op de 31e, houden we het droog en vriest het licht met sneeuw of gaat het stormen? Wat zegt de EPS? Post het hier, evenals vragen met betrekking tot de 31e.
Laatst bewerkt: 31 aug 2016 11:57 door David.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 dec 2016 08:01 #547 door David
David antwoordt op het onderwerp: Aftellen naar 2017
Sorry maar ik ben hier nog weinig te vinden, werk me een slag in de rondte....maar komt goed allemaal..
de trend van doorzettende wisselvalligheid lijkt door te zetten maar het Russische hoog geeft stevig tegengas, ECMWF en GFS verschillen daarin duidelijk.
Wel hebben allebei een best flinke kans op wisselvallig depressieweer, deze kans is groter dan rustig hogedrukweer. Wisselvallig depressieweer hoeft trouwens zeker niet slecht te zijn hoor!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: UFO

Meer
18 dec 2016 18:24 #550 door David
Pfft, zeker 60-70% dat het wisselvallig is met oud en nieuw....

Meer
18 dec 2016 22:09 #553 door UFO
UFO antwoordt op het onderwerp: Aftellen naar 2017
Bedankt David, zeker 60 a 70% wisselvallig ? dan kan het ook de goede kant opgaan met een beetje geluk.
Laten we er maar vanuit gaan dat het goed komt. :-)

Meer
23 dec 2016 17:41 #567 door Boemboemmarty
Boemboemmarty antwoordt op het onderwerp: Aftellen naar 2017
Het lijkt een beetje op het scenario van afgelopen jaren, rustig weer rondom de jaarwisseling maar precies op 31 dec en 1 jan een voorspelling die
nattigheid voorspelt. Het is iedere keer weer spannend, en het is koud ook, wat weer narigheid voor de aanstekers gaat betekenen, awel fakkeltjes en
lont mee.

Bijlagen:

Meer
24 dec 2016 23:01 - 24 dec 2016 23:02 #570 door David
Een wegtrekkend hoog en druk vanaf het noordwesten in de vorm van een eerste front lijkt de grote focus te worden.
Een koufront met er vooruit een zwak warmte front trekken vanaf de Noordzee naar Nederland. Het warmtefront lijkt in de avond te gaan passeren met lokaal wat motregen maar het systeem trekt langzaam vanwege de nog aanwezige hogedruk en een koud land, waardoor de zachte lucht moeite heeft om binnen te stromen. Verder staat er niet veel wind, 2-3 Bft uit het zuidwesten.
het koufront ligt dan nog boven de Noordzee en lijkt pas laat in de nacht of zondagochtend pas door te komen.
Kortom...zoals het er nu bij ligt: Best fris, 2-3 graden, iets toenemende wind en eigenlijk overal in de avond kans op wat motregen. Mistkansen lijken me klein door aanwezige bewolking en koude zogenaamde plaklaag.
De neerslagkans is echter laag in de EPS en dat is al zo enkele dagen maar is ook niet nul...een verreregde oud en nieuw lijkt niet zo groot op dit moment, 30%...mistkansen lijken me laag. Wel lekker fris!
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 23:02 door David.

Meer
26 dec 2016 20:43 #571 door David
Rondje avondruns....GFS koud, ECMWF een stuk zachter, geloof meer GFS gezien de pluim. ECMWF blijft met wat lichte motregen komen langs de noordkust in de avond, paar tiende mm maar GFS houdt het droog hoewel ook deze dit frontje weldegelijk heeft op dezelfde plaats. Ook dit zit zeer consistent in de runs....mist maak ik me niet zo een zorgen om, wind ook niet, dat lijkt allemaal prima!
Ik zeg prima op het uiterste noorden wellicht na, zeg grofweg noord van de stad Groningen/Leeuwarden...waar misschien wat lichte motregen mogelijk zou kunnen vallen.....(erg onzeker nog dus...)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tijger, UFO, Boemboemmarty, SrCl2, olaflen

Meer
29 dec 2016 19:43 #585 door David
.belangrijkste....meest droog en geen mist...wel nevelig en lage bewolking maar zicht toch wel 1000 m of meer. ...teveel wind...... maar niet een vuurwerkhinderende wind...
Update.... ZZW 2-4 Bft boven land, meest droog en geen mist....wel nevelig en lage bewolking maar zicht toch wel 1000 m of meer. Grootste kans op wat motregen in het noorden en westen..

Meer
31 dec 2016 08:40 #592 door David
Nog maar even een update...
Vrijwel overal is het mistig, horizontaal zicht tussen 100 meter en 1 km over het land op dit moment maar dat zal langzaam veranderen. Dit grijze beeld blijft vandaag maar door de aantrekkende wind zal het grondzicht wel verbeteren en in de loop van de dag en vanavond vrijwel overal boven 1 km zicht (horizontaal zicht) op stookniveau komen! Maar dus wel aanhoudend nevelig 1-10 km zicht. Laagste wolken hangen rond 100 meter hoogte boven de grond, hoog genoeg voor het gemiddelde vuurwerk. Langs grotere wateren zou de wolkenbasis ook omhoog moeten gaan door de toenemende wind... verder meest droog en waterkoud! Veel stookplezier vandaag allemaal!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SrCl2

Meer
31 dec 2016 09:16 #595 door SrCl2
SrCl2 antwoordt op het onderwerp: Aftellen naar 2017
Hoe anders was het in 2007. Onderstaande foto heb ik vandaag precies 9 jaar geleden gemaakt toen ik per fiets op weg naar mijn stooklocatie voor die avond was.
Tegen de snelheid waarmee deze rolwolk zich verplaatste bleek evenwel niet op te fietsen... Ik ben toen dus zeiknat geregend, maar gelukkig was het vuurwerk in meerdere vuilniszakken verpakt (en bleken mijn fietstassen redelijk waterdicht). De jaarwisseling zelf verliep (hier althans) gelukkig droog.

Bijlagen:

Meer
31 dec 2016 15:04 #596 door David
In een groot deel van het land begint het zicht langzaam wat beter te worden maar lokaal komt nog steeds mist voor, mist is een zicht onder 1000 meter. De lage bewolking hangt rond 100 meter hoogte. Vanavond zal het zicht nog iets oplopen maar de wind lijkt iets minder sterk te zijn dan eerder gedacht... door de koude lucht. relatief zwaar en moeilijker te verplaatsen)
Vanavond op de meeste plaatsen sterk nevelig met 1-3 km zicht, op sommige plaatsen zal het net mistig zijn met 1000 meter zicht. Net na nieuwjaar grote kans op vuurwerkmist, zeker in gebieden met veel vuurwerk, want de luchtvochtigheid ligt ruim boven 90%. verder waterkoud...Wel meest droog.
Mist: zicht beneden 1 km
Dichte mist: 200 meter en minder zicht
Zeer dichte mist: 50 meter en minder zicht

Meer
18 jan 2017 21:12 #610 door Oerendhard
Oerendhard antwoordt op het onderwerp: Aftellen naar 2017
Altijd weer spannend het weer, ik ga even terug kijken.

29 en 30 december 2016,we mogen eindelijk weer vuurwerk halen, en wat een geweldig koud/zonnig helder weer was het(Enschede)
Zouden we dan weer eens zonder zorgen het jaar af kunnen sluiten? ik zou er voor tekenen.

31 december,dit gaat onze dag worden. Ik kijk naar buiten en zie mist/bewolking. oke het is nog vroeg het kan nog veranderen.
De mist en beetje motregen gaat zelfs nog iets slimmer worden tegen 11:00 uur,ik begin me te ergeren waarom nu? waarom deze dag.
Het is 18:00 uur we mogen knallen. dus we gaan los :) want ja het is zo weer voorbij.
Het is gelukkig iets harder gaan waaien de strooiwagen komt door de straat het is iets onder nul en het is lekker weer.
Ik hoor buren klagen dat het zo koud is? ik heb totaal nergens last van want ik ben druk bezig.

En dan is het 00:00 uur. denk iets onder nul,beetje mistig maar goed te doen.
Gelukkig is het hier goed gekomen(oost.nl) maar las verhalen dat het ook in Nederland anders was.

Lees het graag nog van jullie hoe het bij de rest was.

gr.oerend

Back2Back

Tijd voor maken pagina: 0.782 seconden
Gemaakt door Kunena