Geschiedenis van het vuurwerk in Suriname

Meer
02 jan 2018 22:23 #1073 door schreuders
schreuders heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Geschiedenis van het vuurwerk in Suriname
Beste vuurwerkvrienden,

Het vuurwerk in Suriname is op oudjaar echt zeer in trek. Er komen vliegtuigen met Nederlanders ( bakra's) worden ze hier genoemd, om dit spektakel met eigen ogen ( en vooral oren) te beleven.. Mocht je een keer echt vuurwerk willen zien en dan op een authentieke manier en met alle festiviteiten erom heen, zet dan Owry Yari in je agenda.
Maar nu mijn verzoek. Er is momenteel een groepje mensen bezig om een boek te schrijven over het verschijnsel vuurwerk ( heet hier bombels en pagara overigens) te schrijven. In het Nationale Archief vinden we gegevens tot rond 1850, toen tijdens de Oranjefeesten zo af en toe vuurwerk werd afgestoken.
Nu zal er nog heel veel informatie in het Nationaal Archief in Den Haag te vinden zijn. Wij zoeken dus vrijwilligers die voor ons mee willen zoeken naar feiten en gebeurtenissen met als thema vuurwerk in Suriname. Wij vermoeden overigens dat Suriname ooit een eigen vuurwerkproduktie heeft gekend, maar kunnen dat niet staven met bewijzen. Wie weet, is er onder het lezerspubliek van dit forum iemand te vinden, die ons wil en kan helpen. Per slot hebben we allemaal dezelfde interesse toch?

Wij bieden overigens aan om alle kennis die wij uit dit onderzoek opdoen, ook ter beschikking gaan stellen aan het eerste vuurwerkmuseum. Uiteindelijk is veel van deze geschiedenis in Suriname vooral ook een Nederlandse geschiedenis en behoort het ook in Nederland bekend te zijn.

Alvast bedankt voor iedere reactie en wie weet hebben we over een tijdje een mooie naslagwerk

Hartelijke groet,
Bert Schreuders
Suriname
De volgende gebruiker (s) zei dank u: UFO, HocusPocus.Pyro, olaflen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 jan 2018 19:23 #1074 door UFO
UFO antwoordt op het onderwerp: Geschiedenis van het vuurwerk in Suriname
Dag Bert,

Welkom op het Museum.

De geschiedenis van Suriname in kaart brengen is nog niet zo eenvoudig lijkt mij.
Zelf heb ik al geprobeerd om in het Nationale archief iets op te zoeken over de historie van Suriname.

Helaas heb ik iets kunnen vinden maar ik lees dat u al tot 1850 "iets"heb kunnen terug vinden.
Ik zal wel iets verkeerd doen of heb je een account nodig om tot die informatie te komen ?

In Suriname zelf heb ik het vuurwerk nog nooit mogen meemaken wel heb ik op het web, en andere vuurwerk gerelateerde sites, veel over gelezen en gezien.

Ik ben benieuwd of en wat er nog te vinden is.

Gr,
Rene

Meer
05 jan 2018 22:32 #1075 door schreuders
schreuders antwoordt op het onderwerp: Geschiedenis van het vuurwerk in Suriname
Bedankt Rene voor de genomen moeite. Zoeken in de archieven vereist wel enige ervaring. Maar je kunt snel de werkwijze te pakken krijgen. Het beste is om je te laten assisteren door een stuiezaal medewerker. Die kunnen je heel goed de weg wijzen.
Er werkt in ieder geval 1 mijnheer uit Suriname daar in Den Haag bij het Nationaal Archief als studiezaal medewerkers. Zijn naam is Frank Kanhai en hij is zeker heel erg bereid om de weg te wijzen. In feite zou iemand kunnen beginnen met twee dossiers en wel die over het organiseren van koningsfeesten in Suriname. Want daar werd zo af en toe ook wel een vuurwerk bij aangestoken. Een andere ingang zijn de archieven van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Suriname. Het zou aardig zijn om daar een eerste aanknoping te kunnen vinden of er ooit een vuurwerkfabriek in Suriname heeft bestaan. Er is namelijk een vermoeden, dat dat zo is, maar nog nooit bewezen.

Wellicht zijn er andere lezers van deze blog die interesse hebben om in het Nationaal Archief in Den Haag wat nader onderzoek te gaan doen?
Ik hoor graag.

Met vriendelijke groet,
Bert Schreuders

Meer
08 jan 2018 20:19 #1081 door UFO
UFO antwoordt op het onderwerp: Geschiedenis van het vuurwerk in Suriname
Quote, Zoeken in de archieven vereist wel enige ervaring. Maar je kunt snel de werkwijze te pakken krijgen. Het beste is om je te laten assisteren door een studiezaal medewerker. Die kunnen je heel goed de weg wijzen.

Kan je dan niet op het Nationaal archief dan niet on line zoeken ?

Ik heb on line gezocht en alleen maar foto's gevonden van vuurwerk wat ontstoken werd ter eren van het Koninklijk bezoek.
Verder heb ik niets kunnen vinden, helaas.

Maar dat wil niet zeggen dat ik best nog wel eens de moeite wil nemen om verder te zoeken.
Zijn er geen oudere mensen die het bestaan van de, eventuele, vuurwerkfabriek, nog, weten ?

Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena